Der tilgår mange informationer i disse dage vedrørende påbud, anbefalinger og hjælpepakker – som en konsekvens af Coronasmitte og bestræbelserne på at begrænse smittespredningen.
Mange af disse initiativer og påbud medfører restriktioner for virksomheder, foreninger, organisationer m.fl. Som følge heraf mister virksomhederne indtjening. Den manglende indtjening og heraf afledt akutte likviditetsudfordring, forsøges løbende afhjulpet igennem myndighedernes vedtagelse af hjælpepakker mv.
Vi har i denne nyhed samlet et overblik over de aktuelt gældende påbud, hjælpepakker mv.:
Påbud/Forbud
Der er fra 18. marts 2020 kl. 10:00 indført følgende forbud (opdateres ved yderligere tiltag):
Virksomheder, der skal lukke – afledt af forbud
Visse virksomhedstyper har fra 18. marts 2020 kl. 10:00 forbud mod udøvelse af erhverv (skal holdes lukket). Disse omfatter:
Lukningskravet for de anførte gælder foreløbig til den 30. marts 2020 (til og med 29. marts 2020), men kan blive forlænget.
Særlige krav til detailhandel i butikker:
Fra 18. marts 2020 kl. 10 skal alle butikker sikre følgende:
Politiet kan udstede bøder på kr. 5.000 ved overtrædelse af påbud til butikker samt ved brud på lukkepåbud jf. ovenfor. Der er bemyndigelse til højere bøder, ved gentagelsestilfælde.
Restriktioner vedrørende rejse til/fra Danmark
Der er fra 14. marts 2020 indført generel grænselukning. Ved hjemkomst fra udlandet efter denne dato opfordres kraftigt til 14 dages karantæne.
Der er i karantæneperioden indrømmet udvidet refusionsret for arbejdsgiver, idet karantæne ved hjemkomst fra udlandet sidestilles med sygdom.
Hjælpepakker til virksomheder
Der er etableret en række hjælpepakker til virksomheder afledt af den aktuelle sundhedskrise. Nedenfor er oplistet foranstaltninger rettet mod mindre SMV virksomheder:
Udvidet lønkompensation
Hvis din virksomheds aktivitet er faldet så meget, at du ikke længere har mulighed for at holde medarbejdere beskæftiget – enten afledt af manglende aktivitet eller som følge af likviditetsknaphed – kan du i stedet for afskedigelse af medarbejdere, hjemsende disse i en periode og opnå ret til kompensation.
Følgende betingelser gælder:
Ved anvendelse af reglerne, kan der opnås for:
Ansøgning om kompensation efter denne model kan søges digitalt fra uge 13. Efter Coronakrisens afslutning kræves revisorerklæring på, at de varslede medarbejdere har været hjemsendt.
Hjemsendte medarbejdere anvender op til 5 feriedage eller afspadseringsdage.
Udvidet adgang til lønrefusion – sygedagpenge
Er du som selvstændig (privat virksomhed) eller er din medarbejder syg pga. Corona (inkl. karantæne) kan du i perioden 27. februar 2020 til 1. januar 2021 opnå refusion fra første sygedag – dette gælder både refusion for medarbejdere og for selvstændig erhvervsdrivende.
Karensperioden for selvstændige på 2 uger er midlertidig suspenderet.
Ansøgning sker digitalt via den allerede etablerede løsning; Nemrefusion.dk.
For anden sygdom end Coronavirus gælder de almindelige regler.
Ændrede betalingsfrister – moms
1. kvartal 2020 => Indberettes 2. juni 2020, ny betalingsfrist er 1. september 2020
2. kvartal 2020 => Indberettes 1. september 2020, betales sammen med 1. kvartal 1. september 2020
1. halvår 2020 => Indberettes 1. september 2020, ny betalingsfrist 1. marts 2021
Bemærk, at indberetningsfristerne er uændrede.
Ændrede betalingsfrister – A-skatter/AM-bidrag (arbejdsgivere)
Løn april => Betalingsfrist 11. maj udskydes til 10. september 2020
Løn maj => Betalingsfrist 10. juni udskydes til 12. oktober 2020
Løn juni => Betalingsfrist 10. juli udskydes til 10. november 2020
Bemærk, at indberetningsfristerne er uændrede.
Ændrede betalingsfrister – B-skat (personligt selvstændige)
Rate april => Betalingsfrist 20. april udskydes til 22. juni 2020
Rate maj => Betalingsfrist 20. maj udskydes til 21. december 2020
Du skal ikke foretage dig noget, idet opkrævningerne (og evt. PBS-betalinger) af B-skat tilpasses automatisk.
Kompensation for omsætningstab
Taber din virksomhed mere end 30% af sin sædvanlige eller planlagte omsætning i perioden 9. marts – foreløbig 9. juni 2020, vil du som selvstændig (privat virksomhed) kunne søge refusion. Refusionen udgør 75% af den tabte omsætning, dog maksimalt kr. 23.000 pr. måned, dog max. Kr. 46.000, hvis du har medarbejdende ægtefælle.
Refusionen søges digitalt via virk.dk – løsningen vil være tilgængelig fra uge 13.
Tabet skal være relateret til den aktuelle Coronakrise.
Erhvervsstyrelsen som administrerer kompensationsordningen kan kræve revisorbistand ved ansøgning.
Kompensation for omkostninger
Driver man virksomhed og der er tab af omsætning afledt af Coronakrisen – herunder afledt af myndighedernes påbud – kan der søges om refusion af konkrete omkostninger, f.eks. husleje, el/varme, uopsigelige kontrakter herunder leasing osv.
Refusionen udgør mellem 25-80% af omkostningen, der afhænger af hvor meget der er tabt af omsætningen. Betingelsen er, at virksomheden har tabt mere end 40% af omsætningen afledt af Coronakrisen.
Bemærk, at virksomheder der er lukket ved påbud afledt af Covid-19 kan opnå 100% kompensation.
Refusionen søges digitalt via virk.dk – og vil formentlig være tilgængelig fra uge 13.
Ansøgningen skal omfatte en revisorerklæring. Det er uklart om erklæringen skal være med høj eller begrænset grad af sikkerhed – og om erklæringsforholdet er omsætningsnedgangen eller de faste omkostninger, der søges kompensation for.
Da løsningen til ansøgning om kompensation bliver digital, vil der formentlig også blive tale om en samtidig digital erklæringsafgivelse fra revisor direkte i ansøgningen.
Fælles regler for kompensation
Begge kompensationsansøgninger skal medfølge en af ledelsen tro- og love-erklæring om den forventede omsætningsnedgang som følge af Covid-19.
Observeres det ved efterfølgende kontrol – bl.a. baseret på momsindberetninger – at betingelserne ikke er opfyldt, vil kompensation som udgangspunkt blive krævet tilbagebetalt.
Kompensationer er skattepligtige.
Ønske om betaling af skatter og afgifter – til ordinære frister
Hvis din virksomhed ikke er påvirket af Coronakrisen eller du har den likviditet der skal til, for at betale skatter og moms indenfor de oprindelige betalingsfrister, skal du via skats tast-selv løsning hæve grænsen for udbetaling fra skattekontoen. Skat anbefaler, at mindre virksomheder hæver grænsen til mindst kr. 200.000.
Hvis du ikke hæver grænsen, vil virksomheden automatisk modtage betalinger retur – idet disse da først opkræves til betaling på de udskudte betalingsterminer.
Vi anbefaler
Vi anbefaler, at du følger med i de løbende nyheder der gives om hjælpepakker, restriktioner for virksomheder mv. Du kan finde information herom samt svar på en lang række aktuelle spørgsmål om støtte, fristudsættelse mv. på Virksomhedsguiden.dk
Du kan også følge vores løbende opdatering her på hjemmesiden og ved at tilmelde dig vores nyhedsmail.
Har du brug for rådgivning om din aktuelle situation og muligheder, så kontakt os – vi sidder klar til at rådgive dig, og kan beregne kompensationer ved brug af et specialudviklet IT værktøj.
Ring 43 97 87 77
Dette website bruger cookies til at forbedre din brugeroplevelse og til brug for statistik og evt. annoncering. Vi passer godt på din data og videregiver intet til 3. part.
Vores hjemmeside anvender de såkaldte ”cookies” (informationskapsler), der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og evt. målrette annoncer. Vores cookies påvirker også vores webdesign og dermed din brugeroplevelse herinde såfremt du fravælger dem.
Ønsker du på et senere tidspunkt at ændre dine indstillinger, kan du slette dine cookies i din browserindstilling, hvorefter denne boks kommer frem igen.
NOTE: Disse indstillinger gælder kun for den browser og enhed, du bruger i øjeblikket.
Vores website er tilkoble Google Analytics, så vi kan se statistikker på vores besøgende og deres brug af vores website. Informationen bruges også til kunne rette annoncering mod tidligere besøgende af vores website, fx gennem Google Ads. Vi videregiver ingen informationer og al data er derfor alene opbevaret af Google og brugt af os selv og vores marketingafdeling.