web globalrevision 350 pxlweb globalrevision 250 pxlweb globalrevision 350 pxlweb globalrevision 350 pxl
  • Forside
  • Rådgivning og sparring
    • Revisorberegneren
  • Produkter og services
  • Referencer
  • Om os
    • Datapolitik
    • Cookie politik
  • Nyheder
  • Kontakt
    • Hovedkontor og afdelinger
    • Ledelse og medarbejdere
Kompensationsgrænsen for hjælp til coronaramte selvstændige, freelancere og kunstnere nedsættes
27/03/2020
Revisorernes prissætning på corona-relateret arbejde
30/04/2020
Se alle

UPDATE CORONA/COVID-19 – PÅBUD, HJÆLPEPAKKER MV. (OVERBLIK) – OPDATERET 31. MARTS 2020

31/03/2020

UPDATE CORONA/COVID-19 – PÅBUD, HJÆLPEPAKKER MV. (OVERBLIK) – OPDATERET 31. MARTS 2020

Corona – eller retteligt Covid-19 – er blevet en uhyggelig del af hverdagen, ikke bare i Danmark, men hele verden.

Der er iværksat en lang række tiltag for at hindre uhæmmet smittespredning. I kølvandet på de mange restriktioner følger tab i gigantiske størrelser både blandt store og små virksomheder.

Regeringen har fremkommet med flere hjælpepakker hvoraf nogle er særligt rettet mod SMV-segmentet.

Vi mærker løbende en meget stor interesse blandt vores kunder for nærmere viden om hjælpepakkens indhold og effekt, og vi har derfor udarbejdet dette overblik over alle aktuelt gældende påbud, initiativer og økonomiske hjælpepakker for erhvervslivet.

Der tilgår mange informationer i disse dage vedrørende påbud, anbefalinger og hjælpepakker – som en konsekvens af Coronasmitte og bestræbelserne på at begrænse smittespredningen.

Mange af disse initiativer og påbud medfører restriktioner for virksomheder, foreninger, organisationer m.fl. Som følge heraf mister virksomhederne indtjening. Den manglende indtjening og heraf afledt akutte likviditetsudfordring, forsøges løbende afhjulpet igennem myndighedernes vedtagelse af hjælpepakker mv.

Påbud/Forbud

Der er fra 18. marts 2020 kl. 10:00 indført følgende forbud (opdateres ved yderligere tiltag):

  • Arrangementer, aktiviteter og begivenheder må ikke omfatte mere end 10 personer. Forbuddet gælder både udendørs og indendørs arrangementer – uanset om de er offentlige eller private (omfatter f.eks. sportsbegivenheder, generalforsamlinger, messer/udstillinger osv.)
  • Undtaget er samling af flere end 10 personer i kollektiv trafik (bus, tog, færger), butikker samt tilstedeværelse på almindelige arbejdspladser
  • Undtaget er tillige samling i private hjem – men myndighederne anbefaler dog kraftigt, at sådanne arrangementer aflyses/udskydes

Virksomheder, der skal lukke – afledt af forbud

Visse virksomhedstyper har fra 18. marts 2020 kl. 10:00 forbud mod udøvelse af erhverv (skal holdes lukket). Disse omfatter:

  • Natklubber, diskoteker, barer, værtshuse/bodegaer, caféer, restauranter – dog således at der fortsat må tilbydes levering/udbringning af mad (take away).
  • Caféer og restauranter, der udbringer mad skal overholde sundhedsmyndighedernes hygiejneanbefalinger. Yderligere skal der opsættes informationsmateriale om COVID-19, sikres adgang til vand/sæbe eller håndsprit samt sikre behørig afstand mellem kunderne
  • Storcentre og butikker i storcentre – bortset fra dagligvarebutikker og apoteker
  • Sports- og fritidsfaciliteter, omfattende idrætshaller, fitness, biografer, legelande, teatre, svømmehaller og badeland samt solcentre. Lukning omfatter ikke genoptræningscentre i forbindelse med sygehuse, plejehjem, fysioterapeuter mv.
  • Frisører og frisørsaloner, tatovører, massører, kosmetologer og andre liberale erhverv det medfører tæt fysisk kontakt mellem udbyder og kunde. Lukning omfatter ikke behandlinger udført af autoriserede sundhedspersoner.

Lukningskravet for de anførte gælder foreløbig til og med den 13. april 2020, men kan blive forlænget.

Særlige krav til detailhandel i butikker:

Fra 18. marts 2020 kl. 10 skal alle butikker sikre følgende:

  • Gulvareal på mindst 4 m2 pr. kunde (kan medføre begrænsninger i antal kunder i butikken ad gangen)
  • Alle medarbejdere overholder sundhedsmyndighedernes hygiejneanbefalinger
  • Opsætning af informationsmateriale om COVID-19 (symptomer, hygiejne og hensigtsmæssig adfærd)
  • Så vidt mulig giv adgang til vand/sæbe eller håndsprit til kunder
  • Sikre brug af handsker ved salg af ikke-emballerede fødevarer (f.eks. bagerudsalg, salg fra delikatesse mv.)
  • Sikre behørig kundeafstand – også ved køsituationer, f.eks. igennem afstandsmærkning

Politiet kan udstede bøder på kr. 5.000 ved overtrædelse af påbud til butikker samt ved brud på lukkepåbud jf. ovenfor. Der er bemyndigelse til højere bøder, ved gentagelsestilfælde.

Restriktioner vedrørende rejse til/fra Danmark

Der er fra 14. marts 2020 indført generel grænselukning. Ved hjemkomst fra udlandet efter denne dato opfordres kraftigt til 14 dages karantæne.

Der er i karantæneperioden indrømmet udvidet refusionsret for arbejdsgiver, idet karantæne ved hjemkomst fra udlandet sidestilles med sygdom.

Hjælpepakker til virksomheder

Der er etableret en række hjælpepakker til virksomheder afledt af den aktuelle sundhedskrise. Nedenfor er oplistet foranstaltninger rettet mod mindre SMV virksomheder:

Udvidet lønkompensation

Hvis din virksomheds aktivitet er faldet så meget, at du ikke længere har mulighed for at holde medarbejdere beskæftiget – enten afledt af manglende aktivitet eller som følge af likviditetsknaphed – kan du i stedet for afskedigelse af medarbejdere, hjemsende disse i en periode og opnå ret til kompensation.

Følgende betingelser gælder:

  • Varslet antal afskedigelser skal udgøre mindst 30% af medarbejderstyrken eller mindst 50 medarbejdere
  • De varslede medarbejdere må ikke opsiges i en periode frem til og med 9. juni 2020

Ved anvendelse af reglerne, kan der opnås 75% kompensation af lønnen, dog max. kr. 30.000 for funktionærer og for timelønnede kan der opnås 90% kompensation af lønnen, dog max. kr. 30.000 (forhøjet 30. marts 2020 ved ny aftale mellem Regeringen og arbejdsmarkedets parter, med tilslutning fra Folketingets partier).

Ansøgning om kompensation efter denne model søges digitalt. Du kan tilgå ansøgningen her. Efter Coronakrisens afslutning kræves revisorerklæring på, at de varslede medarbejdere har været hjemsendt i henhold til det indberettede.

Hjemsendte medarbejdere anvender op til 5 feriedage eller afspadseringsdage.

Udvidet adgang til lønrefusion – sygedagpenge

Er du som selvstændig eller er din medarbejder syg pga. Corona (inkl. karantæne) kan du i perioden 27. februar 2020 til 1. januar 2021 opnå refusion fra første sygedag – dette gælder både refusion for medarbejdere og for selvstændig erhvervsdrivende.

Karensperioden for selvstændige på 2 uger er midlertidig suspenderet.

Ansøgning sker digitalt via den allerede etablerede løsning; Nemrefusion.dk.

For anden sygdom end Coronavirus gælder de almindelige regler.

Ændrede betalingsfrister – moms

  • 1. kvartal 2020 => Indberettes 2. juni 2020, ny betalingsfrist er 1. september 2020
  • 2. kvartal 2020 => Indberettes 1. september 2020, betales sammen med 1. kvartal 1. september 2020
  • 1. halvår 2020 => Indberettes 1. september 2020, ny betalingsfrist 1. marts 2021

Bemærk, at indberetningsfristerne er uændrede.

Ændrede betalingsfrister – A-skatter/AM-bidrag (arbejdsgivere)

Løn april => Betalingsfrist 11. maj udskydes til 10. september 2020

Løn maj => Betalingsfrist 10. juni udskydes til 12. oktober 2020

Løn juni => Betalingsfrist 10. juli udskydes til 10. november 2020

Bemærk, at indberetningsfristerne er uændrede.

Ændrede betalingsfrister – B-skat (personligt selvstændige)

Rate april => Betalingsfrist 20. april udskydes til 22. juni 2020

Rate maj => Betalingsfrist 20. maj udskydes til 21. december 2020

Du skal ikke foretage dig noget, idet opkrævningerne (og evt. PBS-betalinger) af B-skat tilpasses automatisk.

Kompensation for omsætningstab

Taber din virksomhed mere end 30% af sin sædvanlige eller planlagte omsætning i perioden 9. marts – foreløbig 9. juni 2020, vil du som selvstændig kunne søge refusion. Refusionen udgør 75% af den tabte omsætning, dog maksimalt kr. 23.000 pr. måned, dog max. Kr. 46.000 hvis du har medarbejdende ægtefælle.

Refusionen søges digitalt via virk.dk – løsningen vil være tilgængelig fra uge 14.

Tabet skal være relateret til den aktuelle Coronakrise.

Du kan læse mere om hjemlen til ordningen her (aktstykke 122).

NB! Selvstændige defineres som ejere af virksomheder der drives og beskattes personligt, OG ejere af selskaber hvor en ejerandel overstiger 25%.

Erhvervsstyrelsen som administrerer kompensationsordningen kan ved efterkontrol kræve revisorbistand.

Kompensation for faste omkostninger

Driver man virksomhed og der er tab af omsætning afledt af Coronakrisen – herunder afledt af myndighedernes påbud – kan der søges om refusion af konkrete omkostninger, f.eks. husleje, el/varme, uopsigelige kontrakter herunder leasing osv.

Yderligere kan der kompenseres med 80% for revisorudgifter i forbindelse med erklæring på opgørelse af faste omkostninger.

Betingelsen er, at virksomheden har tabt mere end 40% af omsætningen afledt af Coronakrisen. Refusionen udgør mellem 25-80% af omkostningen:

  • Omsætningstab 40-60%: kompenseres med 25%
  • Omsætningstab 60-80%: kompenseres med 50%
  • Omsætningstab 80-100%: kompenseres med 80%

Virksomheder der er lukket ved påbud afledt af Covid-19 kan opnå 100% kompensation.

Refusionen søges digitalt via virk.dk – og vil være tilgængelig fra uge 14. Du kan læse med om lovhjemlen her (aktstykke 124).

Ansøgningen skal omfatte en revisorerklæring. Erklæringen afgives af godkendt revisor og omfatter en erklæring med høj grad af sikkerhed om opgørelse af de faste omkostninger.

Lån og udvidelse af kreditfaciliteter – med statsgaranti

Der kan ved likviditetsknaphed afledt af Coronakrisen søges lån samt udvidelse af eksisterende kreditfaciliteter for sunde virksomheder (må ikke være nødlidende inden krisen startede). Staten yder – via Vækstfonden – op til 70% garanti for sådanne finansieringsløsninger.

Vil du søge denne finansiering, skal du kontakte dit pengeinstitut – samt fremskaffe følgende dokumentation:

  • Saldobalance pr. 31. marts 2020
  • Saldobalance for perioden april – september 2019
  • Drifts- og likviditetsbudget for de kommende 18 måneder

Det er en betingelse, at der forventes en omsætningsnedgang på mindst 30% afledt af Coronakrisen. Efter 1. september 2020 efterkontrolleres den faktiske nedgang. Er denne lavere end 30% bortfalder Statens garanti. Vi anbefaler forsigtighed ved anvendelse af ordningen, henset til potentiel bortfald af statsgarantier.

Fælles regler for kompensation

Begge kompensationsansøgninger skal medfølge en af ledelsen tro- og love-erklæring om den forventede omsætningsnedgang som følge af Covid-19.

Observeres det ved efterfølgende kontrol – bl.a. baseret på momsindberetninger – at betingelserne ikke er opfyldt, vil kompensation som udgangspunkt blive krævet tilbagebetalt.

Kompensationer er skattepligtige.

Ønske om betaling af skatter og afgifter – til ordinære frister

Hvis din virksomhed ikke er påvirket af Coronakrisen eller du har den likviditet der skal til, for at betale skatter og moms indenfor de oprindelige betalingsfrister, skal du via skats tast-selv løsning hæve grænsen for udbetaling fra skattekontoen. Skat anbefaler, at mindre virksomheder hæver grænsen til mindst kr. 200.000.

Hvis du ikke hæver grænsen, vil virksomheden automatisk modtage betalinger retur – idet disse da først opkræves til betaling på de udskudte betalingsterminer.

Vi anbefaler

Vi anbefaler, at du følger med i de løbende nyheder der gives om hjælpepakker, restriktioner for virksomheder mv. Du kan finde information herom samt svar på en lang række aktuelle spørgsmål om støtte, fristudsættelse mv. på Virksomhedsguiden.dk

Du kan også følge vores løbende opdatering her på hjemmesiden og ved at tilmelde dig vores nyhedsmail.

Har du brug for rådgivning om din aktuelle situation og muligheder, så kontakt os – vi sidder klar til at rådgive dig, og kan beregne kompensationer ved brug af et specialudviklet IT værktøj.

Ring 43 97 87 77

Hovedkontor Greve

Global Revision ApS
Greve Strandvej 9
2670 Greve

Tlf.: +45 43978777
CVR: 28121717

Afdeling Køge

Global Revision ApS
Brogade 19L
4600 Køge

Tlf.: +45 43978777
CVR: 28121717

Download Center

Hent vores brochurer og produkblade i PDF-formater her

Hurtige genveje

  • Datapolitik
  • Cookie politik
  • Nyheder
  • Kontakt os
Copyrights Global Revision ApS 2020

    Dette website bruger cookies til at forbedre din brugeroplevelse og til brug for statistik og evt. annoncering. Vi passer godt på din data og videregiver intet til 3. part.

    More information
    PrivatlivsindstillingerGoogle Analytics og Ads

    Privatlivsindstillinger

    Vores hjemmeside anvender de såkaldte ”cookies” (informationskapsler), der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og evt. målrette annoncer. Vores cookies påvirker også vores webdesign og dermed din brugeroplevelse herinde såfremt du fravælger dem.

    Ønsker du på et senere tidspunkt at ændre dine indstillinger, kan du slette dine cookies i din browserindstilling, hvorefter denne boks kommer frem igen.

    NOTE: Disse indstillinger gælder kun for den browser og enhed, du bruger i øjeblikket.

    Google Analytics og Ads

    Vores website er tilkoble Google Analytics, så vi kan se statistikker på vores besøgende og deres brug af vores website. Informationen bruges også til kunne rette annoncering mod tidligere besøgende af vores website, fx gennem Google Ads. Vi videregiver ingen informationer og al data er derfor alene opbevaret af Google og brugt af os selv og vores marketingafdeling.

    Accepter