Virksomheder har pligt til at modtage kontanter fra kunderne. Det kan for nogle betyde, at de er særligt udsatte for røveriforsøg, især hvis de holder åbent om natten.
Fra 1. januar 2018 er det muligt at sige nej tak til at modtage kontanter fra dine kunder i tidsrummet fra klokken 20.00 om aftenen til klokken 6.00 om morgenen. Det gælder, uanset hvilken branche du er i og omfatter cirka 25 procent af alle postnumre.
Der er to betingelser, der skal være opfyldt, før du kan sige nej tak.
1) Din forretning skal være placeret i et såkaldt røveriudsat postnummer. Du kan se en komplet liste over røveriudsatte postnumre på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.
2) Du skal underrette Finanstilsynet om dit nej tak.
Ud over at du skal bruge mindre administration på at håndtere kontanter, kan du eventuelt også mindske dine foranstaltninger for at forhindre røveri ved denne ordning. Eller du kan overveje, om det eksempelvis kan have positiv indflydelse på din forsikringspræmie.
Dette website bruger cookies til at forbedre din brugeroplevelse og til brug for statistik og evt. annoncering. Vi passer godt på din data og videregiver intet til 3. part.
Vores hjemmeside anvender de såkaldte ”cookies” (informationskapsler), der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og evt. målrette annoncer. Vores cookies påvirker også vores webdesign og dermed din brugeroplevelse herinde såfremt du fravælger dem.
Ønsker du på et senere tidspunkt at ændre dine indstillinger, kan du slette dine cookies i din browserindstilling, hvorefter denne boks kommer frem igen.
NOTE: Disse indstillinger gælder kun for den browser og enhed, du bruger i øjeblikket.
Vores website er tilkoble Google Analytics, så vi kan se statistikker på vores besøgende og deres brug af vores website. Informationen bruges også til kunne rette annoncering mod tidligere besøgende af vores website, fx gennem Google Ads. Vi videregiver ingen informationer og al data er derfor alene opbevaret af Google og brugt af os selv og vores marketingafdeling.